Eind 2016 gaven wij onze vooruitblik voor de social trends in 2017. Inmiddels is 2017 over de helft en wordt het tijd om onze voorspellingen eens onder de loep te nemen. En daarvoor klopten we aan bij Lesley-Ann, Senior Social Specialist bij MediaScience.

 

Eind 2016 voorspelden we een toenemende populariteit van retargeting voor 2017. In hoeverre is dit uitgekomen?
Of het echt veel populairder is geworden dan het al was zou ik niet willen zeggen. Ik denk wel dat het op z’n minst even populair is. Het blijft een belangrijk onderdeel binnen je funnel als je toewerkt naar een conversie. Vandaar dat verschillende merken en bedrijven het nog steeds veel inzetten. En het voordeel van retargeting op social ten opzichte van andere kanalen is dat het vaak organisch voelt als je gebruik maakt van gepersonaliseerde content. Houd alleen wel je frequentie in de gaten en let op dat je geen mensen blijft targeten als ze reeds geconverteerd zijn.

Influencers. What about them?
Ik denk dat ze op organisch vlak nog steeds even populair zijn. Mensen volgen nog steeds volop influencers. Ze hebben in die zin ook een rol over genomen van bekende Nederlanders. Je kunt gericht kiezen om influencers te volgen die zich richten op jouw persoonlijke interesses en idealen.

Maar ik denk wel dat er vandaag de dag een bepaalde mate van transparantie wordt verwacht van influencers. Merken willen weten wie de volgers van de influencer zijn als ze besluiten een samenwerking aan te gaan. Zijn ze niet gekocht? Waar bevinden de meeste volgers zich? En hoe vaak engagen de volgers met de posts van de influencer? Het is belangrijk om te weten of de volgers oprecht geïnteresseerd zijn en of er wel echt interactie is. Merken worden daar ook steeds kritischer op. Bedrijven en merken kiezen er daarom steeds vaker voor te werken met een tussenpartner die een betere match kan vinden tussen het merk en een influencer.

En “mobile first”, hoe zit het daar mee?
Dat is nog steeds van toepassing. We gaan natuurlijk steeds meer richting een wereld waarin we alles vanaf onze mobiele telefoon doen. Hoe jouw content en advertenties er uitzien op mobiel is dus van groot belang.

Videocontent
Facebook blijft de focus leggen op videocontent en voorspelde al eerder dat in 2020 het overgrote merendeel van de content die we bekijken in video-vorm zal zijn. Videocontent op social media neemt binnen sommige doelgroepen de rol van de televisie over of vormt een mooie aanvulling. De opties om je video’s uit te breiden met filters, animaties en illustraties geven iedereen de mogelijkheid gepersonaliseerde content te maken. Ook de live video optie op social blijft populair, omdat mensen in een bepaalde mate behoefte hebben aan authenticiteit en het gevoel willen hebben dat zij er ook bij zijn. Denk bijvoorbeeld aan het live streamen van concerten, reizen en andere ervaringen. Merken spelen daarop in door events en belangrijke gebeurtenissen live uit te zenden.

Zijn er verder nog belangrijke trends of ontwikkelingen gaande?
Social shopping is iets waar ik veel potentie in zie. Dus zonder de social app te verlaten iets kunnen kopen. Zeker in combinatie met een influencer. Stel, jouw favoriete influencer heeft een tas die jij ook wilt hebben, dan kan je op de foto klikken en dan kun je die tas direct kopen. Ik denk dat dat heel goed werkt, zeker binnen influencerland. Pinterest experimenteert ook met een fotolens waarmee je objecten uit je omgeving kunt fotograferen. Nadat je een foto hebt gemaakt zie je op Pinterest het merk en waar je deze of soortgelijke spullen kunt kopen. Ook gaan we meer terug zien op het gebied van augmented- en virtual reality.

Leave a Reply