E-mailgedrag van de Nederlander in 2016

Ontvang jij iedere dag talloze nieuwsbrieven in je mailbox of ga je juist voorzichtig om met het opgeven van je e-mailadres? En waar gebruik je e-mail eigenlijk allemaal voor? Blinker brengt het e-mailgedrag van de Nederlander anno 2016 in kaart, naar aanleiding van de vierde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek. Wij hebben een aantal interessante uitkomsten op een rijtje gezet.

85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. De meerderheid (57%) heeft zich voor 1 tot 5 nieuwsbrieven ingeschreven.

37% van de Nederlanders leest een e-mail op de smartphone, 30% op de laptop, 22% op een desktop en de tablet wordt met 11% het minst vaak gebruikt om e-mails te lezen.

55% van de Nederlanders koopt vaker dan één keer per jaar naar aanleiding van e-mail. De meeste mensen hebben een Hotmail of een Gmail account. Gevolgd door een e-mailadres van een internetprovider.

Er is een opmerkelijk verschil tussen e-mail en social media wat betreft het vertrouwen in het kanaal als het gaat om privacy. 60% van de Nederlanders geeft aan e-mail het meest betrouwbare communicatiemiddel te vinden als het gaat om privacy. Whatsapp staat op nummer twee met 17%. Twitter, Facebook en Snapchat worden ieder door 1% of minder gezien als meest betrouwbare communicatiemiddel op het gebied van privacy.

 

“Voor welke doeleinden gebruikt u uw e-mailadres?”

voor-welke-doelen

De reden dat Nederlanders zich uitschrijven voor een nieuwsbrief? Zie onderstaande tabel.

waarom-uitschrijven

De favoriete leesmomenten van de gemiddelde Nederlander zijn van 07:00 – 09:00 en van 19:00 – 21:00. In de tabel hieronder is te zien dat dit voornamelijk opgaat voor de scholieren en werkenden.

tijdstip-e-mail-lezen

Bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2016 (Blinker)



English