Dit gebeurde er het afgelopen jaar in SEA

Het einde van het jaar nadert en daarom blikken wij terug op belangrijke ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Om te beginnen met de ontwikkelingen die Search Engine Advertising het afgelopen jaar doormaakte.

In 2016 veranderde er veel in de wereld van Search Engine Advertising. Google voerde innovaties door in AdWords en Microsoft zette volop de achtervolging in op Google. Door de volledige integratie van Bing in Windows 10 is haar marktaandeel op dit moment 9%. Microsoft maakt het adverteerders zo makkelijk mogelijk om AdWords campagnes te importeren en zorgt dat Bing op het gebied van features zoveel mogelijk gelijk wordt aan AdWords.

De meest ingrijpende veranderingen van AdWords in 2016 waren voor iedereen zichtbaar. Begin dit jaar verdwenen de advertenties aan de rechterzijde van de zoekresultaten en sindsdien worden er 4 in plaats van 3 advertenties getoond boven de zoekresultaten. Adverteren boven relevante zoekresultaten (en in een top 4 positie) wordt op deze wijze steeds belangrijker, de organische zoekresultaten verdwijnen in sommige gevallen namelijk zelfs onder de vouw. Niet alleen het aantal advertenties boven de zoekresultaten groeide, de advertenties werden ook groter. Als tekstschrijver was je voorheen beperkt tot een kop van 25 tekens en twee regels met 35 tekens. Sinds de introductie van de Expanded Text Ads heb je als adverteerder twee koppen van 30 tekens en een beschrijvingsregel van 80 tekens tot je beschikking! Bovendien werden er enkele nieuwe advertentie extensies geïntroduceerd (prijs, sms en website informatie extensie). Oh ja, en het ‘ad’ teken werd groen.

Naast deze voor gebruikers zichtbare veranderingen, waren er ook de nodige veranderingen aan de achterkant. Het is nu mogelijk om een apart bod in te stellen voor mobiel, desktop en tablet. Dit geeft adverteerders een veel grotere controle over hoe zij hun campagnes targeten dan voorheen. Toen tablet en desktop nog gebundeld waren en een apparaat niet volledig uit te sluiten was.

Kortom, 2016 was een veelbewogen jaar, maar ook in 2017 zal er volop geïnnoveerd worden. Volgend jaar rolt Google een volledig nieuwe interface uit voor AdWords, maar Google kennende zal zij nog veel meer nieuwe features in petto hebben.

 

Steven Ramaker – SEA Specialist MediaScience



English